- Hliněné modely v životní velikosti hrají v procesu vzniku designu automobilu zásadní roli, protože umožňují kompletně posoudit finální proporce
- Během vzniku modelu CUPRA Terramar byla tato ověřovací fáze klíčová, neboť bylo důležité zvýraznit jeho délku 4,5 metru, zvlášť s ohledem na skutečnost, že se jedná o SUV
- Alberto Torrecillas, designér exteriérů ve službách značky CUPRA: "Na modelu CUPRA Terramar jsme pečlivě přepracovali kapotu a díky tomuto materiálu jsme mohli okamžitě vidět linie a tvary, které jsme chtěli zvýraznit"
Praha, 16-01-2025 - Proces vzniku automobilu začíná skicou. Alberto Torrecillas, designér exteriérů vozidel CUPRA, si bere list papíru a kreslí obrysy a tvary prvního elektrifikovaného SUV značky, modelu CUPRA Terramar. Dokud však nebyl design definitivně schválen, byly tyto linie neustále vylepšovány a cizelovány, dokud nebyly vytvořeny dokonalé proporce. "Nakreslili jsme esenci tohoto modelu, přetvořili jsme ji do digitální podoby, abychom porozuměli prostorovému uspořádání, ale pokud opravdu chceme vnímat plochy a ověřit, že příslušné proporce fungují, potřebujeme model v životní velikosti," říká designér. A to je okamžik, kdy se hlavní pozornost v tomto příběhu stáčí k modelářské hlíně.
Sportovní proporce.
Alberto v jedné z místností technického centra CUPRA s omezeným přístupem analyzuje model CUPRA Terramar v plné velikosti v jedné z vývojových fází, které předcházely verzi, kterou známe jako finální design. Z jedné strany je nalepena plastová fólie připomínající lak, takže model vypadá realisticky jako skutečný vůz. Ale z druhé strany je kompletně odhalený povrch v barvě hlíny. Model vznikl s použitím více než pěti tisíc kilogramů modelářské hlíny, která byla automaticky vyfrézována podle přesných parametrů a poté manuálně vyleštěna. Každý detail na povrchu byl vytvarován s milimetrovou přesností. "Proporce jsou u našich modelů zásadní. Definujeme je na skicách, ale opravdu je posuzujeme na fyzických modelech z modelářské hlíny," říká Alberto. Například u modelu CUPRA Terramar byla tato fáze v procesu návrhu designu klíčová, protože "jsme - vzhledem k tomu, že se jedná o SUV - chtěli zvýraznit jeho velkorysou délku 4,5 metru, a to důrazem na barvu karoserie, při současném zachování atletických a sportovních tvarů. Nejlepší způsob, jak to prezentovat, je hliněný model," dodává.
Řemeslné dovednosti doplňují technologie.
Přestože jsou nejmodernější technologie a digitální nástroje klíčovou součástí designového procesu, výroba hliněných modelů v životní velikosti je zásadní součástí ověřovacího procesu. "Tento materiál je velmi zajímavý, protože jeho prostřednictvím můžeme zkoumat jednotlivé části, hru světla a stínu…" říká Alberto.
Vnímání povrchů modelu.
Dalším důvodem, proč je tato fáze pro designérské oddělení tak významná, je skutečnost, že hliněný model umožňuje designérům vnímat všechny povrchy exteriéru dotykem a hmatem. "Pro nás má každý povrch, každá linie, každá křivka význam a vyjadřuje zamýšlený efekt. Pouhým dotykem jsme schopni říci, zda bude příslušný povrch funkční součástí designu," říká Alberto.
Okamžitá zpětná vazba a preciznost.
Další výhodou je rychlost. Modelářská hlína je tvárná a snadno se používá. Při pečlivém vylepšování designu si okamžitě všimnete jakékoli změny. "Nápadné linie na kapotě jsou jedním z klíčových prvků předního designu modelu CUPRA Terramar, protože obklopují naše logo. Pomocí těchto hliněných modelů jsme okamžitě rozpoznali a vizualizovali části, které nám je umožnili zvýraznit."
Výsledkem tohoto příběhu, v němž vystupuje papír, digitální technologie i modelářská hlína, je sportovní SUV, které přebírá nový designový styl, s nímž vstupuje do nejrychleji rostoucího segmentu v Evropě.
SEAT S.A.
SEAT S.A. je jedinou společností ve Španělsku s kompletní škálou činností zahrnujících návrh designu, vývoj, výrobu a prodej osobních vozů. Nadnárodní společnost se sídlem v Martorellu (Barcelona) je členem koncernu Volkswagen a prodává vozidla pod značkami CUPRA a SEAT.
SEAT S.A. vyváží více než 80 % svých vozidel a působí ve více než 70 zemích. Společnost zaměstnává více než 14 000 kvalifikovaných pracovníků a provozuje tři výrobní závody Barcelona, El Prat de Llobregat a Martorell, kde vyrábí modelové řady SEAT Ibiza, SEAT Arona, rodinu Leon a CUPRA Formentor. SEAT S.A. navíc vyrábí vozy Ateca v České republice, CUPRA Born v Německu, CUPRA Tavascan v Číně a CUPRA Terramar v Maďarsku.
Společnost SEAT S.A. hraje vedoucí roli při přeměně Španělska na elektromobilové centrum Evropy. SEAT S.A., Volkswagen Group, PowerCo a jejich partneři investují v rámci projektu Future: Fast Forward 10 miliard eur do elektrifikace Španělska.
CUPRA je nekonvenční značka, která kombinuje emoce, elektrifikaci a sportovní výkony, aby z Barcelony inspirovala svět. Značka CUPRA, založená v roce 2018, se stala jednou z nejrychleji rostoucích automobilových značek v Evropě. CUPRA má síť specializovaných dealerství na celém světě.
Značka CUPRA dosáhla v roce 2023 nového prodejního rekordu s více než 230 000 dodanými vozy. CUPRA dokazuje, že elektrifikace a sportovní vlastnosti se vzájemně dokonale doplňují. Každý nově uvedený model s vyzývavým a originálním designem je novým milníkem, který definuje charakter značky: CUPRA Ateca, jedinečný model ve svém segmentu; CUPRA Leon, v modernizované a vylepšené podobě jako samostatný model CUPRA; CUPRA Formentor, první model vyvinutý exkluzivně pro značku CUPRA a její dosud nejprodávanější model; CUPRA Born, první 100% elektromobil značky; CUPRA Tavascan, zcela elektrické SUV kupé; a CUPRA Terramar, sportovní SUV značky.
Značka CUPRA je oficiálním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje jeho mobilitu, prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů Premier Padel Tour a oficiálním sponzorem klubu Finetwork KOI, který se účastní elektronických sportů. CUPRA je hrdým účastníkem závodního seriálu pro elektricky poháněné monoposty Formule E. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří chtějí být hnací sílou změny. Mezi jeho členy patří mimo jiné filmový režisér J. A. Bayona, nominovaný na Oscary, jezdec Formule E Lucas Di Grassi, pouliční umělec TvBoy, držitelé zlatých olympijských medailí Adam Peaty a Saúl Craviotto, německý fotbalový brankář Marc ter Stegen a fotbalistka Alexia Putellasová, která již dvakrát v řadě získala ocenění Ženský zlatý míč a Best FIFA Award.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Porsche Česká republika s.r.o.
Filip Stoulil
PR Komunikace SEAT I CUPRA
Tel.: +420 739 546 542
Mail: filip.stoulil(kwfat)porsche.co(kwfdot)cz
AC&C Public Relations s.r.o.
Zorka Mašková
Senior Key Account Manager
Tel.: +420 736 751 151
Mail: zorka.maskova(kwfat)accpr(kwfdot)cz