Alejandro Mesonero Romanos

Zpět ke kořenům.

Začněme logem CUPRA. Co všechno má vyjadřovat?

 

Opouštíme zajeté koleje automobilového světa. Dbáme více na ducha a filozofii divize CUPRA než na osamocený produkt.

Chtěli jsme vytvořit pocit rodinné sounáležitosti. Proto jsme se rozhodli pro analogii trojúhelníků. Představte si dva protínající se trojúhelníky. Tvar trojúhelníku je velmi dynamický. Má stabilní základnu a ukazuje jasným směrem.

 

 

A pak jste ho obrátili hlavou dolů.

Abychom mu dodali ještě více rychlosti a dynamiky. Naše produkty budou navíc doplněny díly, příslušenstvím a kolekcemi. Také uvažujeme nad různými partnerstvími s ostatními značkami a jednotlivci, abychom zákazníkům poskytli komplexní zážitky se značkou CUPRA. Pro nás to není jen produkt: hledíme na něj v mnohem hlubších a širších souvislostech.

Jakou ideu ztělesňuje CUPRA?

Ryzí výkon je jako koncept trochu staromódní. Nejde nám o poslední desetinu sekundy, maximální rychlost. Při pohledu za tento horizont objevíte v našich vozech nový prvek. Snažíme se o něco, co je více kultivované, nikoli brutální nebo drzé, nýbrž více elegantní a módní. Naším cílem je nabízet uvolněný, vytříbený styl.

Rychlost je bezesporu jednou z komponent značky CUPRA. Jak byste definoval rychlost?

Rychlost evokuje představu velmi rychlého pohybu, při němž musíte mít maximálně bystré smysly, ostrý zrak, a při němž vás adrenalin udržuje při bdělosti. Samotný pocit rychlosti je doslova magický. Pokud posadíte tříleté dítě do kočárku a tlačíte ho, vytváříte v něm pocit rychlosti a okamžitě spatříte na jeho tváři úsměv. Máme ho všichni v sobě. Rychlost je skvělá. Rychlý pohyb je skvělý.

Ve světě značky CUPRA můžete jako nic přeskakovat z jednoho zážitku do druhého.

Důležitou věcí pro nás je cesta. Nejde nám jen o rychlost jako takovou, ani o poslední milisekundu času na Nürburgringu - toho už jsme koneckonců dosáhli! Potěšení spočívá ve způsobu, jakým se dostanete do cíle.

Jak se liší řízení vozu CUPRA v porovnání s ostatními vozy, které jsou prostě jen rychlé?

Jedná se o mnoho aspektů, které přesahují jízdu vysokou rychlostí. Je to zvuk, jsou to materiály v interiéru vozidla, dokonce i vůně. Ve sportovním automobilu všechno podněcuje smysly. Zaprvé je tu vizuální přitažlivost, takže se zaměřujeme na vzhled vozu. Ale stejně důležitá je agilita. Některé prvky jsou vyrobeny z uhlíkového kompozitu, ale není to jen připevnění nějakých dílů z uhlíkového kompozitu k vozidlu. Klíčová je celková lehkost materiálů. To všechno je součástí našeho úsilí o dokonalou funkci vozidla. Používáme krásné materiály a tkaniny, ale ve všem ponecháváme jednoduchost. Je to jako návrat zpět do garáže.

Bude CUPRA zaměřena na řidiče?

V největší možné míře. Budeme vytvářet prostředí orientované na řidiče, nikoli však v puritánské podobě opravdových závodních vozů. Používáme materiály, které jsou příjemné na dotek - chceme, aby byl interiér přívětivý. Proto také používáme barvu mědi, velmi teplou, opravdovou barvu. Chceme vyjádřit tento pocit tepla, které značka vyzařuje. Není chladná jako chladný hliník, ale teplejší, blíž k lidem, lidštější.

Jaká je budoucnost designu značky CUPRA?

Nic není vytesáno do kamene. Neříkáme, že tato konkrétní linie je pro značku CUPRA typická. Automobily CUPRA jsou sportovní, mají charakter, ale nejsou nebezpečné. Je však jen krok od něčeho, co je osobité, k něčemu, co je agresivní. Sportovní charakter vozů CUPRA bude však rozhodně doplněn patřičnou úrovní elegance.

"Jsme přesvědčeni o tom, že i elektromobil může být závodním vozem."

Před nedávnem jste představili zcela nový závodní vůz CUPRA e-Racer.

Ano, a je zcela elektrický! Tento vůz byl od základu vyvinut jako elektromobil - a to velmi konkurenceschopný. Naším cílem bylo, aby byl stejně rychlý jako se spalovacím motorem. Co se designu týče, pojí se k němu zajímavý příběh: Pamatujete si první Cup Racer? Dali jsme ho dohromady velmi rychle a stal se velkým úspěchem. Neměli jsme však čas například pro aerodynamický vývoj, protože to byl do značné míry tajný projekt. Museli jsme se obejít bez jakýchkoli aerodynamických testů.

U evoluční verze jsme se zaměřili na jeden cíl: Zvyšme nejvyšší rychlost vozu o 8 km/h bez jakýchkoli úprav motoru, jen pomocí aerodynamiky. A vůz navíc musel vypadat ještě lépe. Dokázali jsme to. A když jsme začali hovořit o vývoji závodního vozu e-Racer, byla to další velká výzva, protože náš cíl nebyl vůbec snadný. Aerodynamika a hmotnost začaly hrát velmi důležitou roli. Inženýři se zaměřili na problémy hmotnosti a snažili se dosáhnout co nejlepší výkonové hmotnosti. Ale aerodynamiku nechali na nás, na designérech. Také jsme chtěli, aby to byl ještě pohlednější automobil než druhá generace Cup Raceru.

A tady máme výsledek. Podařilo se nám to. Jsme přesvědčeni, že i elektromobil může být závodním vozem, nebo že závodní vůz může být elektrický a nádherný, schopný vyvolávat všechny emoce, o nichž hovoříme.

Jaké jsou specifické výzvy vývoje od základu nové automobilové značky?

Musíte mít velmi jasnou představu o její filozofii. Musíte rozumět tomu, čeho chcete dosáhnout. Ptal jsem se sám sebe: Jak si představuji, že bude tento vůz vypadat za čtyři roky? A odtud se vrátím zpět a začnu na něm pracovat.

Jaké jsou vaše další vášně kromě designu?

Řízení. (směje se)

Co vás žene vpřed? Máte specifický přístup ke svému životu?

Myslím, že je to vášeň. Začal jsem malovat auta do svých sešitů ve škole, když mi bylo 11 let. Nakonec se mi podařilo studovat obor, který jsem skutečně chtěl, což byl design.

A co ostatní lidé, kteří vyvíjejí a vyrábějí vozy CUPRA, čím jsou výjimeční?

Naše pracovníky jsme pečlivě vybírali. Zaměstnanci musejí mít zaujetí pro značku. A také musejí být ochotni podstupovat určitou míru rizika. Budou možná muset vynaložit obrovské úsilí, aby své nápady prosadili. Jsou to lidé, kteří říkají: Máme toto, ale co kdybychom to udělali takhle? Lidé, kteří budou pracovat ve výrobě, budou muset být velmi zruční. Určitý počet dílů bude vyráběn a montován ručně. Věnujeme obrovskou pozornost detailům, ale také s velkou vášní děláme věci ručně. Toto nemůžete dělat v továrně, musíte mít malý provoz, jaký máme tady v Martorellu.

"Opouštíme zajeté koleje automobilového světa."

Použití cookies
Tato stránka používá cookies ke zkvalitnění zážitku z jízdy naší stránkou. Více informací o cookies
Souhlasím a pokračuji