- Koncepční vůz CUPRA Tindaya byl pojmenován po hoře sopečného původu na ostrově Fuerteventura, který je součástí souostroví Kanárské ostrovy
- Ve vnějším a vnitřním designu ožívá radikální, ale jednoduchá myšlenka: „No Drivers, No CUPRA“
Praha, 08-09-2025 – CUPRA přitahuje pozornost návštěvníků autosalonu IAA Mobility 2025 a představuje studii CUPRA Tindaya, která je ztělesněním vize značky i nositelem jejího budoucího designového stylu.
„Studie CUPRA Tindaya je víc než jen automobilem, je radikálním vyjádřením postoje. Odvážným projevem naše designového stylu, našich hodnot i našich inovací. Nemůžeme se dočkat, až uvidíme reakce našeho Kmene na toto nové vyjádření naší vize,“ řekl Markus Haupt, prozatímní předseda představenstva značky CUPRA. „Zatímco mnozí výrobci se k řidičům obracejí zády, my se o to víc zaměřujeme na to, co je nejdůležitější – spojení osoby za volantem s vozem. Naše pozornost bude vždy zaměřena na emoce spojené s řízením. Věříme v náš Kmen, v řidiče: naše vozy jsou navrženy pro ně, aby mohli plně vyjadřovat sebe sama.“
CUPRA Tindaya je pojmenována podle hory sopečného původu, která ční k nebi na ostrově Fuerteventura v bouřlivém Atlantském oceánu. Její skály v odstínu mědi evokují jeden z charakteristických prvků značky CUPRA, zatímco její hrubé rysy připomínají materiály a textury používané v designovém stylu značky CUPRA.
Studie CUPRA Tindaya přebírá dramatický charakter své jmenovkyně a v jejím vnějším i vnitřním designu ožívá radikální, ale jednoduchá myšlenka: „No Drivers, No CUPRA“. Tato studie je v maximální možné míře zaměřena na řidiče, jemuž nabízí jedinečné zážitky umocněné silnými emocemi.
Revoluční DNA značky CUPRA
Koncepční vůz CUPRA Tindaya je revolučním vyjádřením DNA značky CUPRA. Nefiltrovaný a nenucený automobil byl zkonstruován s jedním cílem: pozvednout emoce řidiče až na samotný vrchol. Tindaya upoutává pozornost rebelským duchem značky CUPRA, který je klíčovým prvkem filozofie jejího designu.
Všechno začíná a končí osvětlením loga CUPRA, které reprezentuje duši tohoto vozu. Logo srší jiskrami života na „černé masce chladiče“, a dostává tak lidský, živý charakter. Světlo se šíří od přídě do stran v rytmu živého dechu a třemi trojúhelníky tvoří zorničku očí studie Tindaya, jako by se vůz probouzel. Tato energie stoupá vzhůru k elegantním světlometům umístěným na kapotě, kde tři progresivní trojúhelníková světla odhalují nový ikonický charakteristický rys studie Tindaya. Digitální zde přechází ve fyzické.
Příď má výrazný tvar žraločího nosu obklopeného speciálními aerodynamickými prvky, které usměrňují proudící vzduch do bočních otvorů pro přívod vzduchu. Okamžitě rozpoznatelná „černá maska chladiče“ definuje výraz a náladu studie CUPRA Tindaya. V její asertivitě se jasně zrcadlí DNA značky CUPRA. Nepřetržitý pohyb světla na černé masce chladiče odráží klidný dech studie. Na každou stranu loga navazují dvě výrazně tvarované linie vymezující vypouklý prolis na kapotě a navazující na střešní nosič vozu. Do vyvýšené plochy kapoty jsou integrovány otvory, které poukazují na zavazadlový prostor vpředu.
Při pohledu ze strany jsou okamžitě nápadné okouzlující proporce vozu. Jeho odvážný charakter je definován kontrastem mezi prosklenou a neprosklenou částí karoserie, dravým postojem a výraznými tvary.
Robustní proporce vozu jsou dány vnější délkou 4,72 m, velkými, 23“ koly, poměrem prosklené a neprosklené části karoserie 1/3 ku 2/3 a velkou světlou výškou umocněnou progresivními lemy podběhů kol a bočních prahů. Silueta sedanu se splývavou zádí v kontrastu s kompaktní kabinou a atleticky expresivním tělesem karoserie definuje charakter studie Tindaya.
Ostrá linie umocňující klínovité tvary se táhne od předního nárazníku přes boční plochu a vytváří na karoserii atletickou ramenní oblast, na kterou dopadá světlo, čímž vzniká ostrý kontrast s výraznými tvary ostatních částí karoserie. Tato linie tvoří v dalším svém průběhu zapuštěné vzduchové kanály za předními koly, které končí před zadní ramenní oblastí, a tuto část karoserie zužuje.
Povrch zvýrazněné zadní ramenní oblasti s novým ikonickým grafickým prvkem odhaluje „vlákna pod kůží“. Nekonvenčním zdrojem inspirace pro tento vůz je totiž lidské tělo.
Střecha je charakterizována centrální nosnou páteří ve tvaru písmene „Y“, která vizuálně navazuje na linie na kapotě. Jedná se o architektonické ohnisko charakteru tohoto vozu jako u lidského těla. „PÁTEŘ“ je kostrou viditelnou pod kůží, která nese dva odnímatelné střešní panely.
Tento příběh završuje zadní partie. Nápadný dvojitý spoiler zasahuje až nad kabinu a vyvolává pocit rychlosti. Profil zádě tak kombinuje charakteristické prvky karosářských variant „shooting brake“ a „fastback“. Linie vycházející z ramenní oblasti ohraničují zadní svítilny s „digitální maskou coast-to-coast“. Vyspělá technologie zvýrazňuje dojem vznášejících se zadních svítilen s ostře řezanými tvary a výrazně tvarovaným trojúhelníkovým vybráním, v němž je uložen vnitřní zdroj světla. Na zadním nárazníku jsou podobně jako vpředu umístěny dvě boční aerodynamické plochy, které doplňují boční vzduchové kanály. Výsledkem je ucelený vzhled zádě s jasnou orientací na sportovní výkony. Odvážný zadní difuzor nakonec umocňuje aerodynamický charakter designu a plní funkci působivého ozdobného prvku.
Nová ikona, u níž je středem pozornosti řidič
CUPRA mění s koncepčním vozem Tindaya vnitřní design na základě radikální a současně jednoduché myšlenky: „No Drivers, No CUPRA“. Kokpit byl navržen jako architektura zaměřená kompletně na řidiče. Inspirací byl pro designéry motoristický sport ve spojení s nejmodernějšími technologiemi.
Těžištěm designu je „osa řidiče“ – výrazně tvarovaná přístrojová deska, jejíž vrstvené strukturální tvary rámují individualizovatelný 24“ displej. Volant inspirovaný závodními vozy a hrami nese ovládací tlačítka pro maximální kontrolu s nulovým rozptylováním pozornosti, zatímco vyvýšená středová konzola slouží jako páteř plně integrovaného, dotykového a funkčního mono kokpitu.
Zážitky pozvedává vyspělá „fygitální“ – kombinující fyzické a digitální prvky – interakce. Jejím základem je „drahokam“ – senzorické a symbolické rozhraní, které probouzí vozidlo, nastavuje jízdní režimy a reaguje proměnami atmosféry prostřednictvím osvětlení a zvukové kulisy. Promítací plocha u paty čelního okna, haptické ovládání a hi-fi audiosystém vytvořený ve spolupráci s odborníky na audio ze společnosti Sennheiser mobility promění kabinu v podmanivý prostor se skvělým ozvučením.
Interiér v uspořádání 2+2 je vybaven bočními dveřmi, které se otvírají od sebe, a novou generací skořepinových sedadel CUPBucket, jež jsou moderní interpretací klasických křesel „Eames Lounge“, a kombinuje udržitelné materiály, sportovní ergonomii a obklopující ambientní osvětlení.
Koncepční vůz CUPRA Tindaya ztělesňuje novou ikonu pro novou éru v souladu s DNA značky CUPRA svým svalnatým, emocionálním a technickým designem, v němž každý povrch vyzývá k dotyku, vyvolává emoce a přináší potěšení z jízdy.
Inovativní použití materiálů a barev
Matná barva karoserie studie CUPRA Tindaya se mění od přídě k zádi a přechází od tmavě šedého metalického odstínu, který evokuje blízký Atlantský oceán, až po tlumenou béžovou, v níž se snoubí suchá zemina s teplými odstíny hory.
Krystalicky čisté, transparentní prvky dokonale integrované do karoserie a jemně osvětlené v digitálním měděném odstínu vyzařují digitální auru, která umocňuje progresivní charakter vozu, aniž by docházelo k rušení okolního klidu. Hliníkové nosné díly na střeše, vyráběné 3D tiskem, dokonale přizpůsobují design ladným liniím vozu.
Lněná vlákna od společnosti Bcomp, obarvená stejným béžovým odstínem jako karoserie, přidává vrstvu udržitelné sofistikovanosti a sportovních výkonů. Tento materiál nejenže zajišťuje vysoké sportovní výkony, ale také posiluje zaměření na mobilitu ohleduplnou vůči životnímu prostředí. Parametrický design ochranného obložení vypadá jako žebrování listů rostlin. Studie Tindaya tak nemá vzhled neživého stroje, ale připomíná živého tvora.
Tindaya odhalí svou duši po usednutí do interiéru. Sedadla a středová konzola, čalouněné bio veganskou kůží, s lehkostí přebírají parametrické křivky podkožní struktury a odhalují pulzujícího, žijícího tvora, který reaguje jak na okolní prostředí, tak na řidiče. Jako u dynamického gesta přecházejí materiály na středové konzole směrem dozadu od měkkého povrchu k tvrdému v souladu s přirozeným průběhem designu.
Interiéru vládne útulnost díky voskovanému bronzovému mikrovláknu, které dodává hloubku a strukturu, a sofistikovanému pojetí. Strukturální prvky v interiéru, zhotovené stejně jako díly exteriéru rovněž metodou aditivní výroby z hliníku, vytvářejí pocit kontinuity a pevnosti.
Opravdovým srdcem vozu je však „drahokam“, skleněný hranol, jedinečný a symbolický prvek. Tento „fygitální“ materiál vytváří smyslové propojení mezi řidičem a vozem. Jeho prostřednictvím má uživatel přístup k zážitkům, které jsou vyhrazeny řidičům vozů CUPRA. V „drahokamu“ jsou holistickým způsobem propojeny jízdní režimy, osvětlení, ozvučení a hmatové vjemy.
Skleněné díly v interiéru září měděným světlem a představují evoluci měděných ozdobných prvků ve vozech CUPRA.
Digitalizace
Studie CUPRA Tindaya připomíná odpočívajícího tvora, v jehož „fygitálním“ probouzení se snoubí digitální grafické efekty s okouzlujícími fyzickými prvky. Poté následuje vřelé přivítání, při němž dynamické osvětlení exteriéru ukazuje cestujícím cestu do prostorného interiéru.
V zorném poli řidiče se nachází velký centrální displej ve spojení s obrazovkou CUPRA Monitor+, která zobrazuje sekundární obsah a informace podél čelního okna.
Obdélníkový design volantu bez horního oblouku ponechává volný výhled na všechny klíčové vizuální informace a ovládací prvky a současně také zvýrazňuje charakteristické ovládací prvky v blízkosti volantu a inovativní uspořádání.
„Drahokam“ je stěžejním prvkem interiéru, rozhraním, jehož prostřednictvím může řidič fyzicky ovlivňovat chování vozu, a klíčem k novým zážitkům z jízdy. Tuto interakci pozvedává dokonalá organizace osvětlení, ozvučení a digitálních vizuálních prvků.
Rozvíjející se charakter digitálního obsahu umožňuje progresivní přístup, v němž se nejen hlavní obsah, ale také krajní ovládací prvky a CUPRA Monitor+ přizpůsobují v jakékoli situaci požadavkům řidiče.
Emoce řidiče zesílí tři různé volitelné režimy, v nichž jsou nejdůležitější informace zobrazovány na displejích s vysokým rozlišením přesně tam, kde jsou zapotřebí:
Podmanivý zážitek – ryzí řízení
Tento zážitek koncipovaný jako katalyzátor emocemi nabitého řízení bez rozptylování umožňuje hluboké spojení s vozidlem prostřednictvím digitální fyzičnosti.
Okouzlující grafické prvky a minimalistické uspořádání přináší vřelý lidský rozměr. Zobrazovány jsou pouze zásadní informace a funkce. Uvolněný prostor je využit pro sofistikovaná vizuální zobrazení, která rezonují s vnitřním designem a reagují na rytmus duše vozu.
Zážitek závodního jezdce – strhující sportovní výkony
Tento režim je určen pro řidiče vyhledávající vzrušení a pro milovníky adrenalinu. Tindaya v něm podává elektrizující výkony inspirované DNA značky CUPRA.
Všechny klíčové informace jsou seskupeny nahoře. Díky tomu vznikl prostor pro dynamickou digitální plochu, která reaguje na dynamiku vozidla. Do horní části obrazovky CUPRA Monitor+ se posunou ukazatele zrychlení a rychlosti, zatímco proměna ovládacích prvků po stranách zajistí snadnou dostupnost nejdůležitějších funkcí.
Síťově propojený zážitek – zapojení Kmene
Tento režim je ukázkou potenciálu chytré, síťově propojené mobility s doporučeními od umělé inteligence a přímým spojením s Kmenem CUPRA.
CUPRA Monitor+ se protáhne do stran a zobrazuje obsah získávaný prostřednictvím konektivity. Současně umožňuje 3D zobrazování pokynů od vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) spolu s informačními a ovládacími prvky na hlavním displeji.
Rychlou aktivací funkce CUPRA Radar získá uživatel přístup k vybraným, individualizovaným zážitkům. CUPRA Monitor+ přitom změní svou roli, a stane se bránou pro zapojení a interakci s Kmenem CUPRA.
Změna potřebuje řidiče - CUPRA je přesvědčena o tom, že opravdový pokrok přichází s radikálním přerodem, vymykáním se očekávání a zpochybňováním konvencí. Tato značka od svého uvedení na trh v roce 2018 transformuje automobilový průmysl jako iniciátor tvořivosti a průkopník změny.
CUPRA během pouhých sedmi let uvedla na trh sedm modelů a prodala na celém světě více než 800 000 vozů. Každý model CUPRA se vyznačuje energickou expresivitou, sofistikovaným designem a nespoutanými sportovními výkony. Plnohodnotné produktové portfolio zahrnuje modely CUPRA Ateca, historicky první vůz s logem CUPRA; CUPRA Leon, nově navržený a vylepšený jako samostatný model CUPRA; CUPRA Formentor, první vůz vyvinutý exkluzivně touto značkou a dosud nejprodávanější model společnosti; CUPRA Born, první 100% elektromobil značky; CUPRA Tavascan, zcela elektrické SUV kupé; a CUPRA Terramar, sportovní SUV značky. V roce 2026 rozšíří produktovou řadu CUPRA Raval, radikální interpretace městského elektromobilu v podání značky CUPRA.
CUPRA je víc než jen automobilem. Je přesvědčením. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří bojují proti konvencím a překračují hranice, před nimiž se ostatní zastavují. Mezi jeho členy patří mimo jiné nejúspěšnější španělský olympionik Saúl Craviotto, filmový režisér J. A. Bayona, německý fotbalový brankář Marc ter Stegen a fotbalistka Alexia Putellasová, která již dvakrát v řadě získala ocenění Ženský zlatý míč a Best FIFA Award. Značka CUPRA, jež s posedlostí sobě vlastní vyvolává emoce na silnicích i mimo ně, je také oficiálním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje mobilitu, prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů Premier Padel Tour a spolu s týmem Kiro Race Co hrdým účastníkem závodního seriálu pro elektricky poháněné monoposty Formule E.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Porsche Česká republika s.r.o.
Filip Stoulil
PR Komunikace SEAT I CUPRA
Tel.: +420 739 546 542
Mail: [email protected]
AC&C Public Relations s.r.o.
Zorka Mašková
Senior Key Account Manager
Tel.: +420 736 751 151
Mail: [email protected]