Leon Competición

e-Racer

19.10.2021

Vítězství v PURE ETCR

  • CUPRA a Mattias Ekström korunováni "Králi sezony" PURE ETCR na závodním okruhu Pau-Arnos ve Francii
  • Závodní vůz CUPRA e-Racer dominoval historicky prvnímu mistrovství cestovních elektromobilů třemi vítězstvími v pěti podnicích
  • CUPRA úspěšně zvládla výzvu, kterou si stanovila v roce 2017: zkonstruovat historicky první závodní cestovní elektromobil a vítězit s ním

 

Praha, 18/10/2021 - CUPRA a Mattias Ekström projeli cílem s šachovnicovou vlajkou na okruhu Pau-Arnos ve Francii jako mistři PURE ETCR. Vítězný tým se zapsal do historie motoristického sportu ziskem historicky prvního mistrovského titulu v kategorii závodních cestovních elektromobilů. Sezoně s velmi vyrovnaným startovním polem dominoval technicky vyspělý závodní elektromobil CUPRA e-Racer s nejvyšším výkonem 500 kW (680 k).

CUPRA před téměř deseti lety přispěla k dalšímu rozvoji závodů cestovních vozů vývojem prvního koncepčního vozu TCR a v roce 2015 získala titul v mezinárodním seriálu TCR. Letošním vítězstvím v PURE ETCR CUPRA znovu potvrzuje své zaměření na inovace a motoristický sport. CUPRA současně získala nedocenitelné znalosti v oblasti vozidel s elektrickým pohonem, které jsou klíčové pro další vývoj budoucích sériově vyráběných a závodních vozů.

"Blahopřeji Mattiasi Ekströmovi, Jordimu Genému, Mikelu Azconovi, Dánielu Nagyovi a celému týmu CUPRA X Zengő Motorsport! Ve společnosti CUPRA milujeme výzvy a ambiciózní dobrodružství; je to součástí naší DNA," řekl Dr. Werner Tietz, člen představenstva, odpovědný za výzkum a vývoj značky CUPRA. "Díky našemu vítězství v PURE ETCR můžeme světu ukázat, že závody cestovních vozů mohou být konkurenceschopné a vzrušující i s elektrickou technologií. Současně můžeme i nadále vyvíjet technologie pro budoucí sériově vyráběné vozy. Zkušenosti, které jsme získali se závodními vozy CUPRA e-Racer, se brzy projeví ve vozech CUPRA, které budou naši zákazníci řídit na silnicích celého světa."

Ekström a CUPRA vstoupili do posledního podniku sezony na prvním místě průběžného hodnocení jezdců a konstruktérů. Titul však neměli jistý a museli ho potvrdit na závodním okruhu. Švédský jezdec hned od začátku závodního víkendu ukazoval, že hodlá pozici týmu upevnit. Kromě vítězství v obou skupinových bitvách stanovil také nejrychlejší čas v kvalifikaci. Navzdory kolizi s jiným jezdcem a následné zastávce v boxech se Mattiasovi podařilo v závodě obsadit páté místo, a získat tím body potřebné pro zisk titulu.

"Jsem velmi hrdý na to, čeho jsme se značkou CUPRA v historicky první sezoně PURE ETCR dosáhli," řekl mistr PURE ETCR Ekström. "Závodní vůz CUPRA e-Racer podával po celý rok skvělé výkony. Věděl jsem, že v každém závodě budeme konkurenceschopní. Bylo mi potěšením být součástí týmu s Mikelem, Jordim a Danielem a také bojovat s ostatními špičkovými jezdci v tomto mistrovství. Tento titul bude nesmazatelnou vzpomínkou."

Mikel Azcona skončil v posledním podniku sezony na třetím místě, které mu patří i v celkovém pořadí mistrovství. Jordi Gené, který se zařadil mezi nejkonzistentnější jezdce sezony, byl čtvrtý a Dániel Nagy se v sezoně, v níž sbíral cenné zkušenosti, umístil na osmé pozici.

Výše uvedené výsledky umožnily značce CUPRA získat titul v hodnocení konstruktérů. CUPRA překonala týmy Romeo Ferraris-M1RA a Hyundai Motorsport N o 67 bodů, resp. 68 bodů.

Cesta závodního vozu CUPRA e-Racer k vítězství

Vítězství v mistrovství PURE ETCR je vyvrcholením ambiciózního projektu, jehož základy byly položeny v roce 2017. Oddělení CUPRA Racing zahájilo vývoj prvního cestovního elektromobilu v době, v níž byly automobilové závody s elektrickou technologií naprostou utopií. Musel se řešit bezpočet otázek týkajících se výkonových parametrů, dojezdu, teplot a bezpečnosti, ale CUPRA se této výzvy chopila s odhodláním a přesvědčením a nalezla příslušné odpovědi.

Oddělení CUPRA Racing využilo znalosti získané v průběhu desetiletí v motoristickém sportu a do konstrukce koncepčního vozu se pustilo bez referenčních bodů, protože neexistovaly žádné závazné předpisy. Inženýři uskutečnili řadu studií a simulací. Na jejich základě pak vybrali správnou technologii pro dosažení předem stanovených cílů v oblasti výkonových parametrů a provozních vlastností. Jakmile byl definován všeobecný koncept, obrátila se pozornost k akumulátorům a elektromotorům a k umístění těchto neuvěřitelně těžkých a rozměrných systémů do skeletu karoserie. Tým inženýrů proto musel definovat strukturu elektrických a elektronických dílů.

Technologie byla ověřována při testech, během nichž závodní vůz ujel více než 5000 kilometrů. Po integraci sady akumulátorů a všech souvisejících elektronických systémů, určených předpisy PURE ETCR a společných pro všechny výrobce, byla CUPRA e-Racer připravena pro závodní nasazení.

Výsledkem práce oddělení CUPRA Racing byl závodní vůz futuristického vzhledu s nejvyšším výkonem 500 kW (680 k) a maximálním točivým momentem 960 N.m. Čtyři elektromotory na zadní nápravě umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy. CUPRA e-Racer je vybavena kapalinou chlazenou sadou akumulátorů o kapacitě 65 kWh a inovativním systémem rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola zadní nápravy, který mění točivý moment přenášený na vnitřní a vnější kolo v zatáčce, aby vůz dosahoval za všech okolností nejvyšších výkonů.

Tři vítězství v první sezoně PURE ETCR

Tým CUPRA X Zengő Motorsport vznikl jako partnerství mezi značkou vysokovýkonných automobilů a maďarským týmem Zengő Motorsport. Jeho účast v první sezoně PURE ETCR byla úspěchem. Závodní vůz CUPRA e-Racer dokazoval hned od prvního podniku, který se konal na závodním okruhu Vallelunga v Itálii, že má potenciál bojovat o titul.

Mikel Azcona se na italském závodním okruhu zapsal do historie vítězstvím v prvním závodě cestovních elektromobilů na světě. Jeho týmový kolega Mattias Ekström dokončil první závod na třetím místě. Pro jezdce týmu CUPRA X Zengő Motorsport to nebylo jediné vítězství v letošní sezoně. Ve druhém podniku ve španělském Aragonu zvítězil závodní vůz CUPRA e-Racer znovu, tentokrát s Ekströmem za volantem.

Ekström pokračoval v dobrých výkonech v dánské Kodani, kde skončil třetí. V dalším podniku sezony, na Hungaroringu (Maďarsko), získal Azcona znovu první místo na startu a Ekström se opět umístil mezi prvními třemi jezdci. Až pět jezdců, tři z nich ve službách značky CUPRA, odjíždělo z maďarského závodního okruhu s teoretickou šancí na zisk prvního titulu PURE ETCR v posledním podniku mistrovství, který se konal na závodním okruhu Pau-Arnos ve Francii.

CUPRA byla od začátku závodního víkendu ve Francii nepřekonatelná. Ekström a Azcona zvítězili ve svých skupinových bitvách a postoupili do finále s šancí stát se "Králem víkendu". Mattias také vedl kvalifikaci a stanovil ve své skupině nejrychlejší čas na kolo. Tím si vypracoval skvělou pozici pro nedělní útok na titul, který nakonec získal díky pátému místu ve finálové jízdě navzdory kolizi s jedním ze soupeřů. Azcona, v Pau-Arnos třetí, skončil v mistrovství na třetím místě a CUPRA získala titul v hodnocení konstruktérů.

Kromě úspěchů na závodních okruzích získala značka CUPRA při závodech PURE ETCR také nedocenitelné zkušenosti, které již uplatňuje při vývoji nových elektrifikovaných modelů pro sériovou výrobu. Toto know-how, pocházející přímo ze závodních okruhů, využívá již model CUPRA Born, který byl letos uveden na trh, a bude z něj těžit i Tavascan, s jehož představením se počítá v roce 2024.

CUPRA se účastní také elektromobilového mistrovství Extreme E, které se koná na nejodlehlejších místech planety, na nichž se již projevují důsledky klimatické změny.

CUPRA je nekonvenční značka, která vyzývá etablovanou konkurenci moderním designem a sportovními výkony a která z Barcelony inspiruje svět progresivními vozy a zážitky. Nezávislá značka CUPRA, založená v roce 2018, má vlastní sídlo spolu s oddělením pro výrobu závodních vozů v Martorellu (Barcelona) a síť specializovaných dealerství na celém světě.

Značka CUPRA udržela v roce 2020 vzestupný trend prodeje díky 11% nárůstu na 27 400 prodaných vozů. Mimořádně silné poptávce se těšily modely CUPRA Ateca a CUPRA Leon. Kromě toho byl na trh uveden model CUPRA Formentor, první vůz exkluzivně navržený a vyvinutý pro značku CUPRA. V roce 2021 představí CUPRA model CUPRA Formentor také ve verzích Plug-in Hybrid a první 100% elektromobil, CUPRA el-Born. Těmito modely dokáže, že elektrifikace se dokonale doplňuje se sportovním charakterem.

CUPRA se letos zúčastní terénních závodů Extreme E pro elektricky poháněná SUV. Kromě toho je exkluzivním automobilovým partnerem fotbalového klubu FC Barcelona, kterému zajišťuje jeho mobilitu, a prémiovým sponzorem globálního seriálu padelových turnajů World Padel Tour. Kmen CUPRA je tvořen týmem ambasadorů, kteří sdílejí hodnoty značky. Mezi jeho členy patří mimo jiné německý fotbalový brankář Marc ter Stegen, švédský závodní jezdec Mattias Ekström a pět z nejlepších padelových hráčů na světě.